PROGRAM
9.30 – 10.00 : Registrace účastníků
10.00 – 11.00 : Komentovaná prohlídka výstavy DeTerminations umělcem Danielem Peštou.
Daniel Pešta představí svou práci, motivaci a bude k dispozici k diskusi s účastníky.
11.00 – 11.15 : Občerstvení
11.15 – 13:00 : Bourání stereotypů
Vzdělávací program k výstavě Daniel Pešta: DeTermination
Po krátkém představení interaktivního materiálu Mapa společenských stereotypů zažijete na vlastní kůži program určený studentům posledních ročníků ZŠ a SŠ. Nejprve prozkoumáme tvorbu a fungování předsudků na tak běžné věci, jako je „vtip“ a hned na to v jazykově-pohybové aktivitě s pojmy normální, zvláštní, přijatelný, nepřijatelný. Dále bude následovat interaktivní prohlídka výstavy Daniela Pešty DeTermination, tentokrát z trochu jiného úhlu. A celý program zakončí řízená debata, která se bude vztahovat k předem vybrané tezi navazující nejen na výstavu, ale především na téma předsudků a diskriminace.
V úvodu představená Mapa společenských stereotypů (vítěz ceny Eduína 2016) je doporučována jako otevření diskuse na téma stereotypů a předsudků.
13:00 – 13.30 : Občerstvení
13.30 – 16:00 : Obyčejné hrdinství
Vzdělávací program k fenoménu efekt přihlížejícího (bystander effect)
Co uděláme, když se v naší blízkosti děje potenciálně nebezpečná situace? Zakročíme, pomůžeme nebo to necháme na ostatních? Program Obyčejné hrdinství představuje psychologický fenomén známý jako efekt přihlížejícího(bystander effect), který byl popsán už na konci šedesátých let 20. století v USA. Čím více lidí je přítomno u situace, která je nebezpečná či špatná, tím spíše nezasáhnou a nepomohou.
Zažili jste někdy něco takového? Proč se to děje a je možné se na takovou situaci nějak připravit a stát se „hrdinou“? Zkusíme simulaci! Kolem ní rozehrajeme reflektivní dialog, ze kterého si odnesete porozumění běžné lidské reakci „přihlížení“, ale také účinné nástroje, jak ji korigovat. Skrze prožitek program učí, jak rozumně zasáhnout, nedostat se do nebezpečí, ale přitom efektivně pomoct.
Program používá metodiku mezinárodního vzdělávacího projektu profesoraPhilipa Zimbarda Heroic Imagination Project, který se již několik let soustavně zabývá výzkumem každodenního hrdinství.