Moderní-Dějiny.cz

Člověka nelze změnit - Jürgen Serke

Publikováno: 19.10.2015, Aktualizováno: 26.10.2015 11:28
Rubrika(y): Rozhovory

Německý publicista Jürgen Serke, autor knih o zapomínaných autorech 20. století získal za svou knihu Bőhmische Dőrfer. Putování opuštěnou literární krajinou českou literární cenu Magnesia Litera v roce 2002, kdy byla poprvé udělována. V tehdejší době, rozjitřené diskusemi o Benešových dekretech, to bylo jistě něco přinejmenším zvláštního.


Člověka nelze změnit - Jürgen Serke

Pro člověka, který píše a který napsal tuto knihu je to nejhezší den v životě. Když jsem tu knihu psal, řešil jsem problém: koho vlastně oslovuji. Koho přiměji k tomu, aby si ji přečetl? Nenapsal jsem knihu o Kafkovi, Werfelovi nebo Rilkem – proto jich není padesát, ale čtyřicet sedm –, ale o lidech, kteří byli v Německu téměř, anebo naprosto neznámí. A to byl ten problém, nejednalo se ani o autory z Německa, kteří se narodili ještě před založením českého státu. Pocházeli z českých zemí. Nebyla to literatura Německa. Koneckonců, jak dlouho to trvalo, než byl uznán či akceptován takový autor jako Franz Kafka. Soustředění bylo přitom jen na něj a jeho dobrý přítel Hermann Brod o něm psal, protože se také soustředil pouze na tuto postavu.  Byl jsem  přesvědčen, že se v této zemi, jež se od roku 1918 jmenovala Československo, psala literatura, jež dosahovala vysokých kvalit. Vznikala přitom v německém jazyce. Je to fascinující historie, ale nebylo mi jasné, kam vlastně zapadá. Do Spolkové republiky Německo ne, ta teprve teď začíná vlastní pronásledované básníky zařazovat do kontextu. NDR si zařadila do svého kontextu ty autory, kteří se jí ideologicky hodili a od těch autorů, které nepotřebovala, se odřízla. Taková byla situace. V roce 1977 jsem vydal knihu Verbrannte Dichter (Spálení básníci), která měla neuvěřitelný úspěch. Pojednávala o autorech, jejichž díla skončila v roce 1933 na hranici. Vypustil jsem z toho autory jako Thomas Mann a další, kteří byli slavní. Kniha představovala začátek neuvěřitelného zvovuobjevování. Bylo to přitom velké množství autorů, a v roce 1987 jsem proto přišel s knihou o sedmačtyřiceti spisovatelích. Říkal jsem si tehdy, někde se pro ně přeci musí najít místo. Skutečné zvovuobjevení se samozřejmě nekonalo v letech 1987 až 1989, ale až po listopadu. Ani ve snu mě přitom nenapadlo, že by kniha vyšla česky. A vidíte, je na světě a dokonce dostala literární cenu. Pokud nově zřízenou literární cenu získá cizinec, je to neobvyklé. Pokud je jím ale Němec, právě v této vyostřené době, je to ještě cennější. Mělo by to být jak na Západě, tak v Čechách normální, bohužel to tak ale není. A že o tom rozhodla porota svobodně, bez jakýchkoli politických podtónů – to je důležité. Tato cena zároveň, bez nějakých politických diskusí ukázala, že tohle vše patří opět k nám.

Německé vydání vaší knihy se prý dá sehnat pouze po antikvariátech.
Ano, došlo totiž k tomu, že nakladatelství bylo dvakrát prodáno a ke všemu se ztratily veškeré fotografické podklady. To jsem v životě nezažil. Po roce 1989 jsem dostal několik nabídek k českému vydání, ale ze všech sešlo - nakladatel zkrachoval, další z toho vycouval a tak podobně. A pak se objevila Triáda. Přiznávám, že jsem byl zpočátku skeptický. A teprve teď tomu všemu věřím, když tu kniha leží na stole. Je neuvěřitelné, jak to tak malé nakladatelství s kanceláří 4 x 4 metry dokázalo. S nadšením, ale i s precisností, ta kniha není odfláknutá, vše je perfektní. Redaktorka Eva Hulanová mě dokonce přinutila, abych kvůli vlastní knize opět četl, po patnácti letech! Měla různé ověřující dotazy a tak mi nic jiného nezbývalo. S podobným nasazením jsem se nesetkal ani v německých nakladatelstvích.

Co vás na těchto zapomenutých autorech tak přitahuje?
Zapomenutí možná jsou, ale není to jejich vina. Je to střed dějin 20. století. Ze zkušenosti vím, že jsou to vždy ti, kteří stojí v menšině, ať už to byla vaše Charta nebo polský KOR či východoněmečtí autoři jako Jürgen Fuchs, kdo hýbají společností. Lze si myslet, že prohrávali, ale tak to není. Nakonec se ukáže, že měli pravdu. Po revoluci ale nemají vítězové žádnou šanci. Je to pro ně možné nesnesitelné, je to ale zcela normální. Vítězí nakonec zcela jiní. Hemingway prohlásil, že vítěz vždycky vyjde s prázdnou. Autoři mé knihy Spálení básnící byli autory Výmarské republiky, takže také patřili k menšině. Menšina musí být ve své zemi silná. A pokud je silná – to je mé přesvědčení – nezhroutí se. Mé novinářské přesvědčení, protože vše, co dělám, je vlastně publicistika, je následující: posilovat menšiny. Ve vlastní zemi. V letech 1967 až 1968 jsem byl zvláštní zpravodaj v Praze a vše jsem tu zažil, pražské jaro i jeho konec. A psal jsem o českých autorech, v dobrém, jak to bylo běžné v prvních dvou letech po roce 1968 – pak se z nich stali zase jen ti autoři s nevyslovitelnými jmény. Psal jsem o nich ale i potom.

Zdá se, že vás pohání jakási touha neustále odkrývat něco nového.
Člověk je pohlcen příběhy menšin, příběhy autorů. je to jako sněhová koule, jako lavina. jedno vede k druhému. Na začátku to byli tři, čtyři autoři nakonec člověk jen zírá, co se z toho stalo. Vždy mě označovali za levicově smýšlejícího autora, na tom se nic nezměnilo. V tomto případě bylo pro mě fascinující, že v této knize nehraje socialismus žádnou roli. Přitom jsem psával o Solženicinovi, Fuchsovi, Brodském. Tato německy psaná literatura ukazuje, že nešla normální cestou literatury 20. století. Vycházela ze starozákonního, že lze změnit podmínky, společnost, ale člověka, toho nikdy. A o to se naopak snažil socialismus. To pro mě představovalo neuvěřitelné zjištění. I v české literatuře by se našli podobní autoři: Richard Weiner, Jiří Orten, Ivan Blatný.

Tehdejší rozhovor Josefa Rauvolfa s autorem pro časopis Týden publikujeme se svolením autora.

Související články

_Zajímavé odkazy

Archiv bezp. složekDigi. archiv časopisůCentropaSlovník české literaturyElektronická knihovnaASUDLiteratura ke staženíBibliografie od roku 1961Biografický archivMene Tekeljanpalach.czNárodní archivPamátník Vojna My jsme to nevzdaliPamátník LidicePolitičtí vězni.czPříběhy bezprávíMetodický portál RVPSorelaÚstav pamäti národaVONS.czmultikulturalita.czŽivá paměťAnna FrankováRomano Džaniben17. november 1989Demokratická revoluce 1989Cesta k listopaduHolocaust Memorial CenterTerror HázaExil 20. stoletíHlocaust.czTváří tvář historiiDeportálEuropeanaZmizelí sousedéSvobodně!Ośrodek KARTAMuezum Varšavského povstáníScriptum.czSlezské zemské muzeumČs. vizuální kultura v 50. letechMapováníProjekt Věrný zůstanuJeden svět na školáchStopy totalityo. s. Asi-milovaníProjekt Školákem v ProtektorátuGulag.czRyszard Siwiec 1909–1968Společnost Edvarda Beneše_Příběh Jana ZajíceOśrodek Pamięć i PrzyszłośćLogo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Logo není k dispozici.Neviditelné oběti komunismuCentrum pro studium holokaustu a židovské literaturyPandorina skrinkaMuzeum v krabičce
Více...

_Související články

12.5.

Berlínská zeď v textech z Rudého práva

Soubor osmi výstřižků z Rudého práva s tematikou rozděleného Berlína. Texty obsahují reakce komunistického tis...
12.5.

Rozdělené Německo a Berlínská zeď v karikaturách

Soubor karikatur z obou stran rozdělené Evropy. Společným tématem je rozdělení Německa a Berlínská zeď. Karika...
11.5.

Vývoj Berlínské zdi ve fotografiích

Pestrá sada dobových fotografií Berlínské zdi. Materiál obsahuje řadu snímků nejen z dob výstavby „zdi hanby“,...
19.6.

Vznik a vývoj berlínské zdi a vnitroněmecké hranice

Výuková prezentace věnovaná příčinám a důsledkům rozdělení Německa po druhé světové válce. Hlavním tématem boh...
14.6.

Vzpomínky bývalého pohraničníka NDR z let 1983-1986

Přinášíme Vám unikátní svědectví bývalého pohraničníka J. R., který v letech 1983-1986 sloužil na vnitroněmeck...
4.6.

Fenomén Berlínské zdi a vnitroněmecké hranice

Historická studie věnovaná historii vnitroněmecké hranice a Berlínské zdi. Autor se v textu věnuje rozdělení N...
5.9.

Berlínská zeď - symbol rozdělené Evropy

Historie Berlínské zdi na pozadí zásadních událostí poválečného Německa. Od konce války až po současnost. Vhod...

_Prameny

IWALKS: VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH SKUPINÁCH A NA ULICI

Aktualizováno: 11.1.2021 23:32 | Rubrika: Napříč stoletím
IWALKS: VZDĚLÁVÁNÍ V MALÝCH SKUPINÁCH A NA ULICI

IWalk je vzdělávací aktivita spojující unikátní filmové vzpomínky pamětníků z celého světa s kontextem každodenního prostoru, ve kterém žijeme.

_Metodika

Dějepis pro všechny a o všech!

Aktualizováno: 21.12.2022 11:43 | Rubrika: Československo v letech 1918-1938
Dějepis pro všechny a o všech!

Dějepis pro všechny a o všech je princip, kterým se řídil tým metodiček Multikulturního centra Praha při tvorbě nového vzdělávacího webu digitalnipracovna.cz.

_Aktuality

Přihlaste se do XV. ročníku soutěže Eustory

Aktualizováno: 8.4.2024 14:02 | Rubrika: Akce Moderních Dějin
Přihlaste se do XV. ročníku soutěže Eustory

Milí studenti, učitelé, tutoři, oficiálně vyhlašujeme již XV. ročník soutěže Eustory. Téma letošního ročníku: “Malé a velké dějiny 20. století”. Zajímá nás, jak “velké”, oficiální dějiny vstoupily do osudů jednotlivých konkrétních...

_Dějiny v médiích

Oslavte Den vítězství a projděte se historií s videi a pracovními listy

Aktualizováno: 27.4.2020 19:59 | Rubrika: Speciály, Video
Oslavte Den vítězství a projděte se historií s videi a pracovními listy

ČT edu vytvořilii speciál kolekci videí a pracovních listů k druhé světové válce. Znalost historie nám pomáhá určit směr našich budoucích kroků. Konec druhé světové války je důležité si připomínat, a proto vám přinášíme speciální ...

 
© Všechna práva vyhrazena 2009 - 2024 Občanské sdružení PANT
Materiály na tomto portálu jsou určeny pouze pro vzdělávací účely.
Občanské sdružení PANT